söndag 26 februari 2017

Grattis Carl-Henrik

Ganska precis när jag vaknade kollade jag upp resultaten i Öppet spår söndag där brorsan deltog, och han gick i mål på 8:18! Kul och bra jobbat. Bara hoppas nu att han får blodad tand så att man får någon att träna med i sommar.

 

Examination i morgon

Kursens slut närmar sig med stormsteg. Imorn ska vi examineras genom att hålla två stycken 15-minuterslektioner vardera. Kul att jag fick ett på temat "snow plow turn" (det absolut mest komplexa) och "one skate" (skejt växel tre). De andra deltagarna kan nöja sig med områden som "double poling", "straight run" (åka rakt ner för en backe), "half snow plow" (bromsa eller sänka farten med en skida i spåret) med mera. Riktigt enkla områden i jämförelse, då det gäller att korrigera åkarens felsteg. I stakning till exempel är det ju bara säga "upp med röven" och "lägg vikten på tårna" så är man i hamn typ. Väldigt enkelt också att beskriva half snow plow. Lyft ut ena skidan, börja parallellt med denna och bromsa sedan försiktigt med ökande kraft. I en plogkurva måste man ta hänsyn till oerhört många fler aspekter, som jämnt tryck, flex i leder vid rätt tidpunkter, överkroppens rotation i förhållande till benens och fötternas riktning och massa annat tjafs. Man får väl hålla god min. Kan ju inte mer än underkännas.

Är dock lite konfunderad över situationen. Tjejen som går kursen har minst lika bra teknik som jag, kanske även bättre i vissa avseenden. Jag skulle definitivt spöa henne i en tävling tack vare bättre kondition och styrka, men tekniken som är huvudfokus på denna kurs: där ligger vi rätt lika. Kul för henne att få relaxa sig igenom en stakningslektion när en annan får bränna hjärnceller. Utmaning etc.

Nåväl. Har väl inte förberett mig något särskilt. Tänker köra som i skolan, där jag slöimproviserade mig genom alla presentationer. Gick ju rätt bra där trots allt. 

lördag 25 februari 2017

Uppmjukning

Idag tog jag bussen upp till Canmore Nordic Center för att ta mig igenom dag två av CANSI-utbildningen. Eftersom ankomsten är redan 8:30 hann jag in på gymmet en snabbis för att "mjuka upp" muskulaturen en aning genom stretching. Körde också lite övningar med "rullen" (den kallas säkert något spektakulärt bland modefolk). Riktigt plågsamt redskap men det är skönt efteråt. Lite som hårdhänt massage för musklerna.

 
Ger vaderna en omgång

Under kursens gång här på förmiddagen har vi nästan uteslutande gått igenom nedförsbackar, plogning och annat. Börjar bli mäktigt trott på detta nu. Små minidetaljer om hur man ska bromsa exakt osv. Nu på eftermiddagen blir det dock lite riktigt skidåkning i alla fall. Gött det. Bra kurs ändå, men det är det att det är på en så fruktansvärt basal nivå så att det nästan blir skrattretande. 

CANSI dag 1

Första dagen av tre på utbildningen till CANSI level one är avklarad. Mycket intressant kurs. Vi är blott 3 deltagare på 2 instruktörer (vilka båda är mycket kunniga) och det är förstås väldigt kul. Man kan få mycket individuell respons och återkoppling.

Vi började med att plogsvänga (vet inte om det heter så på svenska). Detta ägnade vi oss åt egentligen hela förmiddagen. Tyckte personligen att det kunde bli lite tjatigt nästan. Det var helt brutala mängder detaljer i hur man exakt skulle svänga. Själv är man ju van vid att ploga, trampa eller sladda runt en kurva och så är det inte mer med det. Jag inser ju dock att det är nödvändigt att kunna plocka ner det hela i flera små, små steg för att instruera en total nybörjare. 

Efter lunch stod skejt på schemat. Många olika övningar främst för att främja balansen på varje glid. Vi filmades sedan på växel 3 och jag fick till min förvåning beröm för att ligga väldigt långt fram på skidan med en hög höft. Något överraskande, då jag annars känner mig rätt osäker på skejt. Denna säsong har jag dock tagit flera steg i rätt riktning. Funderar faktiskt på att ställa upp i någon skejttävling kommande säsong.

Nåväl. Efter videoanalys och en kort paus väntade klassiskt. Här visade det sig dock att jag har en hel del att jobba med. Tydligen så pendlar min överkropp mycket i höftled, vilket leder till energiförlust. Minns att pappa sa detta till mig för länge sedan, kanske 5 år sen, när vi åkte i elljusspåret i Hudiksvall. Trodde dock, naiv som man är, att jag kommit ifrån detta oönskvärda beteende. Lyckades dock få ner pendlingen en aning. En svår balansgång där. Överkroppen åker ju helt klart lite upp och ner, men den rörelsen ska vara ett resultat av en sviktande rörelse i knä- och fotled. Tror att anledningen till att jag lyfter axlarna "bakåt" är att jag tänker överdrivet mycket på rotation i höften, samt att få fram den och tån innan trycket kommer. Ska försöka kombinera detta tänk nu.

När vi sedan nådde stakåkning fick jag tagga ner lite eftersom att jag åkte "med för mycket kraft". Bra i sig, men kanske inte om man har en nybörjare på skidor framför sig. Bad dock om att få filmas när jag åkte på "mitt sätt" och då kunde jag se att jag viker armen för mycket i stakrörelsen. Inleder fint med en 90-graders armbåge, men trycker sedan ihop den istället för att hålla upp den räta vinkeln. Detta måste jag helt klart jobba med. Dessutom går jag ner lite för långt. Borde stanna längre upp i momentet. Intressanta bitar. Detta med filmning borde man köra oftare alltså. 

 

Som ni förstår av bilden ovan hasade jag mig över till gymmet efter avslutad kursdag. Idag blev det i vanlig ordning bål och rygg innan benen fick sig en rejäl omgång. Även förra fredagen blev det ju ben på gymmet, så det kanske är dags att instifta detta som en tradition...?

Avslutningsvis såg jag att min syster Ellen och mamma Kerstin båda genomförde kortvasan. Kul! En tjej i klubben, Josefine Söderqvist, åkte loppet imponerande, under 2 timmar. Snyggt jobbat!

fredag 24 februari 2017

Trött och glåmig

Har ingen aning om vad glåmig betyder, men det är ett citat från ett svenskt välkänt och uppskattat TV-program. 

Hur som helst ännu en dag avverkad, ånyo i trötthetens tecken. Känns som att kroppen ännu är trött efter min 5-timmarsskidning i måndags. Efter jobbet tvingade jag mig ut på ett klassiskt pass, 1 och 30 långt. Testade idag ett par skinskidor från Salomon med Prolink-bindning. Spännande. Det är nästa års skida de håller på att prova fram nu, så kul att få åka på den. Det här med skinn tror jag kommer att komma mer och mer. Funderar på att köpa ett par r-skin från Rossignol om jag får förnyat kontrakt. Hade vart mäktigt. Bra med grepp mest hela tiden, anser dock att skinnet kan "hugga i" ibland om man stöter på någon ojämnhet. Exempelvis kan detta inträffa vid spårbyten, vid åkning vid sidan av spåret etc. Blev positivt överraskad av natursnöspåren idag. Kul att de höll bra trots senaste chinooken.

 
Bow Trail på väg tillbaka till stadion. Som synes fina spår på enbart natursnö.

Nu är det återigen kallgrader. Inte vansinnigt kallt dock. Ska pendla mellan -2 och -12 cirka de närmaste 10 dagarna, rätt perfekt egentligen för skidåkning. Blir nog bra det.

Just ja, glömde nämna att jag innan jobbet hann med en joggingvända på 35 minuter. Totalt alltså drygt 2 timmar in idag.

I morgon blir det inget jobb. Jag ska på kurs nämligen. Dags för mig att fixa min CANSI level 1. Det är en 3 dagar lång utbildning som syftar till att lära totala nybörjare att åka skidor. Blir spännande. 

torsdag 23 februari 2017

4x7 skejt

Tröskelintervaller blev dagens pass. Kände mig galet sliten idag under jobbtiden och var nära att ställa in träningen, men tvingade mig ändå ut i spåret. Vet inte riktigt hur det gick. Fick upp pulsen i alla fall i de långsamma nysnöförhållandena. 

Bröt också brödfastan ikväll, kände helt enkelt att det inte funkade. Har varit lam hela dagen och tror det beror på att jag åt för lite igår helt enkelt. Så det blev några mackor till kvällsmål efter dagens middag, som bestod av fiskpinnar, ris och stekt paprika. I morgon väntar nya utmaningar, god natt.

onsdag 22 februari 2017

Gym + löp

Sopade väl av ett gympass som planerat. Idag blev det ett riktigt #beach17-pass. Inledde som vanligt med mage, sida och rygg. Försöker att verkligen stärka upp de delarna, jag är övertygad om att det kommer att betala sig i längden när det kommer till stakningen. 

Efter detta blev det enbart armar och bröst. Det vill säga, de muskler jag körde var pecs, biceps och triceps. Lade också in några tåhävningar. Har ju haft problem med knäna genom åren och försöker att hålla igång musklerna runt om för att inte skada mig igen.

Efter detta "flexpass" slängde jag mig på cykeln och hann precis med bussen hem. Skickade där in lite klyftpotatis och morötter i ugnen på lägre värme än normalt och joggade sedan ner till Save on Foods, där det blev lite kompletterande inköp av ditten och datten. Åt hamburgare till middag. 

I morgon drar denna arbetsvecka igång. Är fortfarande lite trött, känner mig inte helt utvilad, men men. Ska bli skönt att få sova nu i alla fall!